Nota do Autor: Os pré tribulacionistas modernos ao
provocar a igreja primitiva na questão da defesa dessa linha de pensamento, não foram bem
sucedidos, a matéria não ocupou espaços na igreja primitiva, dessa forma,
recorreram eles, os pré tribulacionistas aos pais da igreja, da mesma forma não
conseguiram êxito em suas afirmações, pois, entre esses também, não encontraram
respaldo que fundamentasse essa, digamos "doutrina.”
Esses assim denominados dispensacionalistas, surgiram de uma clara, podemos dizer, revolta com as coisas clericais, o que acontece hoje em dia com os "desigrejados", a principal característica desses grupos é voltado ao corpo clerical institucional e detentor dos direitos de registro das denominações, que, segundo eles, não prestam contas à ninguém, ou, não são abertamente obrigados nas questões de prestações de contas de suas e principalmente finanças, a questão doutrinária fica em segundo plano, ou seja, eles não deixam de congregar por discordâncias doutrinárias, mas sim, por questões administrativas, por óbvio, eles dizem repetidamente que se trata apenas de discordâncias em questões controversas, porém, a história trata de desmenti-los, visto que o modo apresentado para a resolução dos problemas, não estão fundamentado nas Sagradas Escrituras.
O Dispensacionalismo é
Bíblico?
O Dispensacionalismo é um sistema teológico que apresenta duas distinções básicas: (1) Uma interpretação consistentemente literal das Escrituras, em particular da profecia bíblica. (2) A distinção entre Israel e a Igreja no programa de Deus.
(1) Os Dispensacionalistas afirmam que seu princípio hermenêutico é o da interpretação literal. “Interpretação Literal” significa dar a cada palavra o significado que corriqueiramente teria no uso cotidiano. Símbolos e figuras de linguagem, neste método, são todos interpretados de forma simples e óbvia, e de forma alguma se opõem à interpretação literal. Mesmo os simbolismos e falas figurativas possuem em sua base significados literais.
Há pelo menos três razões para ser esta a melhor maneira
de ver as Escrituras. Primeiro, filosoficamente, o propósito da linguagem
parece exigir que nós a interpretemos literalmente. A linguagem foi dada por
Deus para o propósito da capacidade de comunicação com o homem. A segunda razão
é bíblica. Toda a profecia sobre Jesus Cristo no Velho Testamento foi literalmente
cumprida. O nascimento, ministério, morte e ressurreição de Jesus ocorreram
todos exatamente e literalmente como preditos pelo Velho Testamento. Não há
nenhum cumprimento não-literal destas profecias no Novo Testamento. Isto
fortemente aponta para o método literal. Se a interpretação literal não for
usada no estudo das Escrituras, não haverá um padrão objetivo pelo qual se
possa compreender a Bíblia. Cada pessoa seria capaz de interpretar a Bíblia do
jeito que quisesse. A interpretação bíblica se degeneraria em “o que essa
passagem me diz...” ao invés de “a Bíblia diz...” Infelizmente, este já é um
caso comum em muito do que chamam de interpretação bíblica nos dias de hoje.
What is
dispensationalism and is it biblical?
A dispensation is a
way of ordering things—an administration, a system, or a management. In
theology, a dispensation is the divine administration of a period of time; each
dispensation is a divinely appointed age. Dispensationalism is a theological
system that recognizes these ages ordained by God to order the affairs of the
world. Dispensationalism has two primary distinctives: 1) a consistently
literal interpretation of Scripture, especially Bible prophecy, and 2) a view
of the uniqueness of Israel as separate from the Church in God’s program.
Classical dispensationalism identifies seven dispensations in God’s plan for
humanity.
Dispensationalists
hold to a literal interpretation of the Bible as the best hermeneutic. The
literal interpretation gives each word the meaning it would commonly have in
everyday usage. Allowances are made for symbols, figures of speech, and types,
of course. It is understood that even symbols and figurative sayings have
literal meanings behind them. So, for example, when the Bible speaks of “a
thousand years” in Revelation 20, dispensationalists interpret it as a literal
period of 1,000 years (the dispensation of the Kingdom), since there is no
compelling reason to interpret it otherwise.
There are at least
two reasons why literalism is the best way to view Scripture. First,
philosophically, the purpose of language itself requires that we interpret
words literally. Language was given by God for the purpose of being able to
communicate. Words are vessels of meaning. The second reason is biblical. Every
prophecy about Jesus Christ in the Old Testament was fulfilled literally.
Jesus’ birth, ministry, death, and resurrection all occurred exactly as the Old
Testament predicted. The prophecies were literal. There is no non-literal
fulfillment of messianic prophecies in the New Testament. This argues strongly
for the literal method. If a literal interpretation is not used in studying the
Scriptures, there is no objective standard by which to understand the Bible.
Each person would be able to interpret the Bible as he saw fit. Biblical
interpretation would devolve into “what this passage says to me” instead of
“the Bible says.” Sadly, this is already the case in much of what is called
Bible study today.
Dispensational
theology teaches that there are two distinct peoples of God: Israel and the
Church. Dispensationalists believe that salvation has always been by grace
through faith alone—in God in the Old Testament and specifically in God the Son
in the New Testament. Dispensationalists hold that the Church has not replaced
Israel in God’s program and that the Old Testament promises to Israel have not
been transferred to the Church. Dispensationalism teaches that the promises God
made to Israel in the Old Testament (for land, many descendants, and blessings)
will be ultimately fulfilled in the 1000-year period spoken of in Revelation
20. Dispensationalists believe that, just as God is in this age focusing His
attention on the Church, He will again in the future focus His attention on
Israel (see Romans 9–11 and Daniel 9:24).
Dispensationalists
understand the Bible to be organized into seven dispensations: Innocence
(Genesis 1:1—3:7), Conscience (Genesis 3:8—8:22), Human Government (Genesis
9:1—11:32), Promise (Genesis 12:1—Exodus 19:25), Law (Exodus 20:1—Acts 2:4),
Grace (Acts 2:4—Revelation 20:3), and the Millennial Kingdom (Revelation
20:4–6). Again, these dispensations are not paths to salvation, but manners in
which God relates to man. Each dispensation includes a recognizable pattern of
how God worked with people living in the dispensation. That pattern is 1) a
responsibility, 2) a failure, 3) a judgment, and 4) grace to move on.
Dispensationalism, as
a system, results in a premillennial interpretation of Christ’s second coming
and usually a pretribulational interpretation of the rapture. To summarize,
dispensationalism is a theological system that emphasizes the literal interpretation
of Bible prophecy, recognizes a distinction between Israel and the Church, and
organizes the Bible into different dispensations or administrations.
Fonte:
https://www.gotquestions.org/Portugues/dispensacionalismo.html
LEIA MAIS EM:
https://www.cursobiblicoonline.com.br/a-origem-do-dispensacionalismo-e-do-pre-tribulacionismo/
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